Ενας από τους λόγους για τους οποίους η ταινία «Απέραντο γαλάζιο» («Le grande bleu») άρεσε τόσο πολύ στο κοινό, όχι μόνον της γενιάς της (1988) αλλά και πολλών γενεών που ακολούθησαν, ήταν ότι είχε καταφέρει κάτι που καμία άλλη ταινία δεν είχε ως τότε καταφέρει: να μπει στη συνείδηση των θεατών και να τους κάνει κοινωνούς της παράξενης σχέσης δύτη – θάλασσας μέσω ενός extreme σπορ στο οποίο με μόνα όπλα τα χέρια και τα πόδια του και με μόνο μια ανάσα, ο αθλητής θα πρέπει να καταδυθεί όσο πιο βαθιά μπορεί και να επιστρέψει στην επιφάνεια.

Ενας δεύτερος λόγος ήταν φυσικά το ίδιο το νησί της Αμοργού, ο σκηνικός χώρος της ιστορίας της ταινίας που υπήρξε προσωπική επιλογή του σκηνοθέτη της Λικ Μπεσόν. Εμπνευσμένο από τη ζωή και τις δραστηριότητες των διάσημων αθλητών ελεύθερης κατάδυσης Ζακ Μαγιόλ και Ενζο Μαγιόρκα, το μυθοπλαστικό σενάριο του Μπεσόν ξεκινά από τα παιδικά χρόνια τους με ασπρόμαυρες σκηνές γυρισμένες στο νότιο άκρο του νησιού της Ιου και σιγά-σιγά μεταφέρεται στην Αμοργό η οποία χάρη στο «Απέραντο γαλάζιο» αναδείχθηκε με πανέμορφο τρόπο. Χιλιάδες θαυμαστές ήρθαν στο νησί από τα πέρατα του κόσμου για να απολαύσουν από πρώτο χέρι τη μαγεία των φυσικών τοποθεσιών του που είχαν δει στη μεγάλη οθόνη. Στο Μαγγανάρι αλλά και στη διάσημη παραλία της Αγίας Αννας, κάτω από το Μοναστήρι της Παναγίας της Χοζοβιώτισσας, όπου το μεγαλύτερο (και ελκυστικότερο) κομμάτι της ταινίας γυρίστηκε.

Γιατί ο Τσίπρας δεν μπορεί να αμφισβητήσει τώρα την ηγεμονία Μητσοτάκη

Είναι μάλλον παράξενο που μετά την παγκόσμια προβολή που η Αμοργός κέρδισε χάρη στην επιτυχία του «Απέραντου γαλάζιου» το νησί δεν έχει αξιοποιηθεί ιδιαίτερα ως σκηνικός χώρος του κινηματογράφου (συνιστώ να δείτε το ντοκιμαντέρ «Πάρβας, Αγονη γραμμή» του Γεράσιμου Ρήγα που επίσης γυρίστηκε εκεί). Συγχρόνως, είναι πολύ αισιόδοξο που αυτό αναμένεται να γίνει κατά τη διάρκεια του τρέχοντος, εξαιρετικά δύσκολου για όλους, καλοκαιριού. Την περασμένη εβδομάδα ο δήμος του νησιού ανακοίνωσε την έναρξη των γυρισμάτων της ταινίας «Trochter» (Κόρες), μέρος της οποίας θα γυριστεί στην Αμοργό.

Γυναικεία ιστορία

Οι «Κόρες», μια ευρωπαϊκή συμπαραγωγή πολλών κρατών, ανάμεσα στα οποία και η Ελλάδα (μαζί με τη Γερμανία, την Ιταλία και την Ελβετία), έχουν πίσω τους μια σχετικά πρόσφατη ιστορία: πρόκειται για την κινηματογραφική μεταφορά ενός μυθιστορήματος που έγινε μπεστ σέλερ στη χώρα καταγωγής της συγγραφέως του, Λούσι Φρίκε, τη Γερμανία. Η ίδια εξάλλου η Φρίκε συνυπογράφει το σενάριο μαζί με τη συμπατριώτισσά της σκηνοθέτρια Νάνα Νέουλ.

«Στην ουσία πρόκειται για ένα road trip που καταλήγει στην Αμοργό» είπε στο «Βήμα» ο παραγωγός της εταιρείας «Hereric» Κωνσταντίνος Κοντοβράκης που στην ταινία κρατά καθήκοντα συμπαραγωγού και εκτελεστή παραγωγής μαζί με τον Γιώργο Καρναβά. Χωρισμένο σε τρία σκέλη, το ταξίδι ξεκινά από τη Γερμανία, περνά από την Ελβετία και την Ελλάδα και σταματά στην Αμοργό όπου η ιστορία κλιμακώνεται.

Οι «Κόρες» αφηγούνται  την ιστορία της Μάρθας και της Μπέτυς, δύο φίλων από τα χρόνια της παιδικής ηλικίας που σήμερα οδεύουν προς τα 40. Η μία είναι παντρεμένη και υποβάλλεται σε έναν ακόμα γύρο θεραπείας γονιμότητας ενώ το βιολογικό ρολόι της χτυπά, η άλλη, ελεύθερη, στηρίζεται σε αντικαταθλιπτικά. Αν όμως κάτι πέραν της φιλίας τους συνδέει τις δύο γυναίκες αυτό είναι τα βαθύτερα ανεπίλυτα «πατρικά συμπλέγματα».

Η Μπέτυ, μυθιστοριογράφος, θρηνεί ακόμα την απώλεια του Ερνέστο, παιδικής πατρικής φιγούρας και πρώην συντρόφου της μητέρας της, ενώ ο Κερτ, πατέρας της Μάρθας, είναι αυτός που έχει πείσει τις δύο γυναίκες να τον οδηγήσουν στην Ελβετία και σε κλινική ευθανασίας… Ομως η Μάρθα και η Μπέτυ σύντομα θα ανακαλύψουν πως ο Κερτ τους έχει ξεγελάσει και πως τελικά δεν είναι ακόμη έτοιμος να αφήσει την τελευταία του πνοή. Τουλάχιστον όχι πριν επισκεφτεί, μετά από πολλά χρόνια, τον πρώτο του έρωτα, τη Φραντζέσκα, που τον έχει προσκαλέσει στη Στρέσα της Ελβετίας.

Πάνω σε αυτόν τον καμβά θα είναι χτισμένη η ταινία, η οποία κρίνοντας από την κουβέντα μας με τον κ. Κοντοβράκη αναμένεται να είναι «μια μελέτη της ψυχοσύνθεσης της σύγχρονης 40άρας διανοούμενης μέσα από τη ματιά της γυναίκας».

Εξάλλου, το μπεστ σέλερ της Φρίκε περιέχει αρκετά αυτοβιογραφικά στοιχεία, ενώ συν τοις άλλοις μεγάλο μέρος του είναι γραμμένο στο νησί της Αμοργού. «Μάλιστα σκοπεύουμε  να κάνουμε γυρίσματα στα ίδια τα καταλύματα της Αμοργού όπου η συγγραφέας έγραψε το μυθιστόρημα» είπε ο παραγωγός.

Δουλειά σε Ελληνες

Τα γυρίσματα της ταινίας (που από ελληνικής πλευράς έχει κατατεθεί στο ΕΚΟΜΕ και στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου για χρηματοδότηση) θα γίνουν γραμμικά, σύμφωνα δηλαδή με τη σειρά των γεγονότων, όπως περιγράφονται στην ιστορία. Η ταινία θα είχε αρχίσει να γυρίζεται τον Απρίλιο, αλλά το παγκόσμιο πρόβλημα που προκλήθηκε από την COVID-19 έβαλε φρένο στην παραγωγή, οπότε τα πάντα διακόπηκαν.

Γυρίσματα στην Ελλάδα σημαίνει εργασία για τεχνικούς και ηθοποιούς της χώρας μας, σε μια εποχή που όλα κινούνται με πολύ βραδείς ρυθμούς στην παραγωγή πολιτισμικού έργου – και όχι μόνον. Στις «Κόρες» πρωταγωνιστές θα είναι οι Γερμανοί Μπίργκιτ Μίνιχμαϊρ, Αλεξάντρα Μαρία Λάρα και Γιόζεφ Μπίρμπιχλερ ενώ για το ελληνικό σκέλος της ταινίας έχει ήδη επιλεγεί καστ ηθοποιών και θα είναι οι Ανδρέας Κωνσταντίνου, Μιχάλης Σαράντης, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Ζωή Ρηγοπούλου και ο Δημήτρης Βερύκιος. Εύκολα μπορεί κανείς να αντιληφθεί πόσοι ακόμη έλληνες τεχνικοί θα εργαστούν στην Αμοργό, ενώ αξίζει επίσης να επισημανθεί ότι το συνεργείο ηχοληψίας των «Κορών» έχει αναλάβει όλα τα γυρίσματα της ταινίας, και όχι μόνον του ελληνικού σκέλους.

Η κοινότητα του Δήμου Αμοργού πάντως εργάζεται με πάθος για την προβολή του νησιού. Το 2010 δημιουργήθηκε το Φεστιβάλ Τουριστικών Ταινιών Αμοργού, μια διεθνή πλατφόρμα, με στόχο τη συμβολή στον παγκόσμιο τουρισμό μέσω των οπτικοακουστικών μέσων. Μάλιστα, το περυσινό 10ο Φεστιβάλ ήταν αφιερωμένο στον Λικ Μπεσόν για τη συνεισφορά του στην ανάπτυξη της Αμοργού.

Ο Σωτήρης Τσιόδρας για τα φαινόμενα χαλάρωσης

Πηγή: tovima.gr