Υπήρξε μια δυναμική κεραμοποιία, τα αντικείμενα της οποίας έφτασαν να είναι περιζήτητα από συλλέκτες διεθνώς χάρη στις καινοτομίες και στις τεχνοτροπίες που εφάρμοσε, όπως για παράδειγμα την ανάγλυφη απεικόνιση πάνω στην επιφάνεια του πηλού. Ωστόσο, η παράδοση της κεραμοποιίας ΙΚΑΡΟΣ από τη Ρόδο παραμένει ζωντανή και εμπνέει εικαστικούς στη δημιουργία έργων σύγχρονης τέχνης, καταρρίπτοντας έτσι τη συνειρμική ταύτισή της με το παλιό, το παραδοσιακό. Αυτό συμβαίνει χάρη στην έκθεση «Ιδού η Ρόδος (Hic Rhodus)» στο Space 52, τον πολυμορφικό χώρο του εικαστικού Διονύση Χριστοφιλογιάννη, στο πλαίσιο της οποίας ο Αποστόλης Αρτινός προσκαλεί 14 ετερόκλητους εικαστικούς, από τη Μάρω Μιχαλακάκου και τη Στέλλα Καπεζάνου ως τον Γιώργο Τσεριώνη και τον Aπόστολο Καρακατσάνη, «να αναλάβουν μέσα στο αισθητικό περιβάλλον της εποχής τους αυτή ακριβώς την εμπειρία της ανάκλησης. Να ανακαλέσουν στο έργο τους τη μνήμη του πράγματος και να αναμετρηθούν με τη σαγήνη του…» όπως σημειώνει ο επιμελητής, ο οποίος έχει εξερευνήσει τις καλλιτεχνικές διαστάσεις της παραδοσιακής κεραμικής και μέσα από την έκθεση «Pot pot» στο Κέντρο Μελέτης Νεότερης Κεραμικής στον Κεραμεικό. Στην παρούσα έκθεση τα έργα σύγχρονης τέχνης συνυπάρχουν με κεραμικές δημιουργίες του ιστορικού εργοστασίου ΙΚΑΡΟΣ-ΡΟΔΟΣ, όπως και με αρχειακό υλικό (παλιές φωτογραφίες, παλέτες χρωμάτων, ανθίβολα). Για παράδειγμα, στο έργο «Primavera» η Κυριακή Μαυρογεώργη έχει ως εφαλτήριο έμπνευσης τις συνθέσεις με τα ελάφια, τα φυτά και τα άνθη που αποτελούσαν τον διάκοσμο των κεραμικών πιάτων του εργοστασίου. Το δικό της ελάφι (από επιχρωματισμένη και υαλωμένη πορσελάνη), ένα ζώο που έχει χρησιμοποιήσει ξανά στο έργο της ως ένα σύμβολο για την αθωότητα και την έννοια του θηράματος, εμφανίζεται μεν ως συνέχεια ενός διακοσμητικού μοτίβου και ως μια ειδυλλιακή εικόνα, όμως η στάση του πάνω στη λεπτή μεταλλική βάση που το στηρίζει εντείνει τη θραυστότητά του και αφήνει υπόνοιες για την αγωνία που βιώνει κατά τη δίωξή του.

Πέρα από τη θεματική της, η συγκεκριμένη έκθεση προκαλεί ενδιαφέρον γιατί συμπίπτει με τα επίσημα εγκαίνια της ICARO Contemporary Art Gallery and Agency (ICARO CAGA), ενός νέου ψηφιακού περιβάλλοντος φιλοξενίας και προώθησης της σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα και στο εξωτερικό που ιδρύθηκε το 2022 από τη Φαίδρα Χατζηκωνσταντή.

Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tovima.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.

Μπορείτε να συνδεθείτε από εδω

Πηγή: tovima.gr