Νόμος που ενισχύει σημαντικά τον έλεγχο των αρχών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τέθηκε σήμερα σε ισχύ στην Τουρκία, απειλώντας την παρουσία του Twitter και του Facebook στη χώρα αν δεν υπακούουν στα αιτήματα για την απόσυρση επίμαχου περιεχομένου.

Το τουρκικό κοινοβούλιο ψήφισε τον νόμο αυτόν τον Ιούλιο, λιγότερο από έναν μήνα μετά το αίτημα του προέδρου της χώρας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν «να μπει τάξη» στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, έναν από τους τελευταίους χώρους έκφρασης που διαφεύγει του ελέγχου της κυβέρνησης.

«Ο νόμος αυτός προκαλεί πολλές ανησυχίες όσον αφορά τα ανθρώπινα δικαιώματα», σχολίασε στο Twitter ο Ίαν Λεβίν, υπεύθυνος του τμήματος ανθρωπίνων δικαιωμάτων του Facebook.

Μπορεί πραγματικά ο Ερντογάν να εφαρμόσει τόσο αυστηρά μέτρα;

Ωστόσο παρά τις ανησυχίες τους, οι υπερασπιστές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων αμφισβητούν ότι η κυβέρνηση Ερντογάν θα μπορέσει να εφαρμόσει τα αυστηρά μέτρα που προβλέπονται από τον νόμο αυτόν.

«Είναι αδύνατο σε μια χώρα όπως η Τουρκία να καταστείλεις τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα οποία αποτελούν ολότελα μέρος της ζωής των ανθρώπων», σημείωσε η Έμα Σινκλέρ-Γουέμπ, η διευθύντρια του Παρατηρητηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (HRW) στην Τουρκία.

Τι ισχύει με βάση την νέα νομοθεσία

Σύμφωνα με τη νέα νομοθεσία, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που έχουν περισσότερες από ένα εκατομμύριο μεμονωμένες συνδέσεις ημερησίως, όπως το Twitter και το Facebook, θα πρέπει να έχουν έναν εκπρόσωπο στην Τουρκία και να υπακούουν στα δικαστήρια όταν τους ζητούν να αποσύρουν κάποιο περιεχόμενο εντός 48 ωρών.

«Η 1η Οκτωβρίου είναι η προθεσμία που έχει δοθεί για να ορίσουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έναν εκπρόσωπό τους στην Τουρκία», διευκρίνισε ο Γαμάν Ακντενίζ, καθηγητής δικαίου στο Πανεπιστήμιο Μπιλγκί της Κωνσταντινούπολης, στον λογαριασμό του στο Twitter.

Στην περίπτωση που δεν σεβαστούν τις υποχρεώσεις τους, οι πλατφόρμες θα λάβουν αρχικά μια προειδοποίηση. Από τον Νοέμβριο, θα αντιμετωπίζουν πρόστιμα που θα ανέρχονται σε έως και 30 εκατομμύρια τουρκικές λίρες (περίπου 3,3 εκατομμύρια ευρώ), μια απαγόρευση να έχουν έσοδα από διαφημίσεις και μια σημαντική μείωση της ζώνης εύρους τους.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Πηγή: tovima.gr