Προβληματισμός για το ποια ημερομηνία θα είναι πιο ασφαλής ώστε να ανοίξουν με τους μικρότερους δυνατούς κινδύνους τα σχολεία, επικρατεί στην κυβέρνηση αλλά και στην επιτροπή των λοιμωξιολόγων που παρακολουθεί καθημερινά την εξέλιξη της πανδημίας.

Η επιτροπή των λοιμωξιολόγων συνεδριάζει σήμερα προκειμένου να διατυπώσει την τελική της εισήγηση προς την κυβέρνηση για την ημερομηνία ανοίγματος των σχολικών μονάδων με τις δύο ημερομηνίες που «παίζουν» να είναι 7 και 14 Σεπτεμβρίου.

Το δίλημμα στην κυβέρνηση είναι δεδομένο καθώς μπορεί τις δύο τελευταίες ημέρες να υπήρξε μία κάμψη στον αριθμό των νέων κρουσμάτων που ανακοίνωσε ο ΕΟΔΥ, ωστόσο υπάρχει ο φόβος νέας έξαρσης τις επόμενες ημέρες.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και οι επιστήμονες δεν έχουν ενιαία στάση για το άνοιγμα των σχολείων, δηλαδή την ημερομηνία που θα χτυπήσει το πρώτο κουδούνι αλλά και το ρόλο που διαδραματίζει ο αριθμός των μαθητών ανά τάξη στη μετάδοση του ιού.

Αρκετοί επιμένουν πως θα είναι καλύτερο να ξεκινήσει η έναρξη των μαθημάτων μία εβδομάδα αργότερα από τον αρχικό προγραμματισμό, δηλαδή στις 14 Σεπτεμβρίου. Το υπουργείο Παιδείας  πάντως – μέσω της ΓΓ που μίλησε το πρωί στο MEGA – είναι πανέτοιμο για το άνοιγμα των σχολικών μονάδων ακόμη και στις 7 Σεπτεμβρίου εάν χρειαστεί.

«Έχουμε φροντίσει για την στελέχωση με διορισμούς για πρώτη φορά έπειτα από 10 χρόνια, έχουν βγει οι καινούριοι πίνακες του ΑΣΕΠ, οι καθαρίστριες βρίσκονται στη θέση τους, ενώ όλα τα σχολικά κτίρια είναι εφοδιασμένα με αντισηπτικά και απολυμαντικά σημείωσε η Σίσσυ Γκίκα λέγοντας ότι αυτό που μένει είναι να δοθεί το «πράσινο» φως από τους ειδικούς για την ημερομηνία.

Να ανοίξουν νωρίς τα σχολεία εισηγείται ο Σύψας

Ο λοιμωξιολόγος Νίκος Σύψας μιλώντας το πρωί στο MEGA αναφέρθηκε στο άνοιγμα των σχολικών μονάδων και εξήγησε γιατί εισηγείται ο ίδιος να χτυπήσει το πρώτο κουδούνι στις 7 Σεπτεμβρίου.

Όπως είπε, πρέπει να ξεκινήσουν νωρίς για δύο λόγους. «Αφενός, διότι σε περίπτωση έξαρσης των κρουσμάτων και δεύτερου κύματος του ιού, πιθανότατα θα χρειαστεί να γίνει διακοπή των μαθημάτων το χειμώνα και αφετέρου γιατί οι μαθητές πρέπει να επιστρέψουν στις τάξεις για κοινωνικούς και ψυχολογικούς λόγους, αφού θα έχει προηγηθεί μια εβδομάδα καραντίνας».

Ο κ. Σύψας υποστήριξε ακόμη πως σε περίπτωση δεύτερου κύματος, πρώτα θα κλείσουν οι λοιπές κοινωνικές δραστηριότητες και τελευταία τα σχολεία. Σημείωσε επίσης, πως το κλείσιμο των σχολείων το Μάρτιο έγινε γιατί δεν ήταν γνωστή η συμπεριφορά του ιού. Ωστόσο, πλέον, «ξέρουμε ότι τα μικρά παιδιά δεν είναι εκείνη η ομάδα που προσβάλλεται και μεταδίδει τον ιό», είπε χαρακτηριστικά.

Τι θα γίνει εάν υπάρξει κρούσμα στα σχολεία

Σε περίπτωση που υπάρξει επιβεβαιωμένο κρούσμα σε ένα τμήμα, τότε θα γίνει απολύμανση, ιχνηλάτηση, τεστ και κλείσιμο του τμήματος και όχι του σχολείου, σημείωσε ο κ. Σύψας ενώ για την τηλεκπαίδευση υποστήριξε πως δεν είναι προτεραιότητα, αλλά θα χρησιμοποιηθεί σε παιδιά που δεν μπορούν να πάνε στο σχολείο λόγω παθήσεων και θα αποτελέσει καταφύγιο σε περίπτωση που χρειαστεί να κλείσουν τα σχολεία.

Σε αντίθεση με όσα είχε υποστηρίξει ο συνάδελφος του Γκίκας Μαγιορκίνης, ο κ. Σύψας ανέφερε για τον αριθμό των μαθητών ανά τάξη, πως  «όσο λιγότερα είναι τα παιδιά, τόσο πιο ασφαλείς είναι οι τάξεις».

Ο Αθανάσιος Τσακρής μέλος της επιτροπής των ειδικών του υπουργείου Παιδείας υποστήριξε ότι χρειάζεται ένας συνδυασμός μέτρων στα σχολεία εκτός της χρήσης μάσκας για μαθητές και εκπαιδευτικούς όπως ο αερισμός στις τάξεις, οι απολυμάνσεις αλλά και ο μικρότερος  αριθμός μαθητών ανά τάξη όπου υπάρχει η δυνατότητα. Πρότεινε δε, να διενεργούνται έλεγχοι με τεστ στα σχολεία καθώς όπως είπε νέοι μπορεί να νοσούν και να είναι ασυμπτωματικοί.

Στο θέμα των σχολικών μονάδων αναφέρθηκε από την πλευρά της και η Αθηνά Λινού καθηγήτρια επιδημιολογίας (ΕΡΤ) στην ιατρική σχολή ΕΚΠΑ.

Υποστήριξε πως όσο πιο μεγάλο διάστημα παραμένουν κλειστά   τόσο μειώνεται ο κίνδυνος διασποράς μέσω του σχολείου. Ωστόσο ξεκαθάρισε ότι  αυτό δεν λύνει το πρόβλημα γιατί – όπως είπε –  δημιουργούνται ψυχολογικά προβλήματα στα παιδιά.

«Τα ίδια μέτρα της απόστασης που εφαρμόζονται σε άλλο χώρο πρέπει να υπάρχουν και στα σχολεία. Να επικεντρωθούμε στα μέτρα ασφάλειας στα σχολεία για να ελαχιστοποιηθεί ο κίνδυνος μετάδοσης του ιού» σημείωσε.

Από την πλευρά του ο καθηγητής Αλέξανδρος Γώγος εκτίμησε ότι αν η τάση αποκλιμάκωσης των κρουσμάτων που καταγράφεται τις τελευταίες ημέρες συνεχισθεί και τις επόμενες τότε μπορούμε να πάμε σε άνοιγμα των σχολείων στις 7 Σεπτεμβρίου.

Οι προτάσεις των επιστημόνων

Σύμφωνα με τον καθηγητή Ηλία Μόσιαλο, απαιτείται να εξασφαλιστούν όσο το δυνατόν μεγαλύτερες αποστάσεις μεταξύ των μαθητών.

Ανάλογη άποψη έχει διατυπώσει και ο καθηγητής Μανώλης Δερμιτζάκης, ο οποίος μιλώντας στο MEGA δήλωσε πως τουλάχιστον τις δυο πρώτες εβδομάδες οι μαθητές θα πρέπει να πηγαίνουν στα σχολεία εκ περιτροπής. «Η γνώμη μου είναι εκ περιτροπής και εάν όλα πάνε καλά μετά από δυο εβδομάδες να πάνε κανονικά. Νομίζω στις 7, θεωρώ ότι οι γονείς θα έχουν γυρίσει» ανέφερε ο καθηγητής Γενετικής Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Γενεύης, Μανώλης Δερμιτζάκης.

Ώρα αποφάσεων για την έναρξη του σχολικού έτους

Μαζί με τους μαθητές που αγωνιούν για την ημερομηνία έναρξης των μαθημάτων, και οι γονείς αναμένουν τις αποφάσεις της κυβέρνησης προκειμένου να κάνουν τον προγραμματισμό τους.

Το υπουργείο Παιδείας μπορεί να έχει κάνει έκκληση στους γονείς να εγγράψουν τα παιδιά τους στο ολοήμερο σχολείο, ώστε να περιοριστούν οι επαφές με τους ηλικιωμένους στο σπίτι (παππούδες και γιαγιάδες) ωστόσο ακόμη δεν έχει γίνει γνωστό πότε θα ξεκινήσει η εφαρμογή του διευρυμένου ωραρίου.

Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για ένα θέμα το οποίο δημιουργεί προβληματισμούς στους γονείς λόγω και  της χρήσης μάσκας από τις 8 το πρωί έως τις 4 το απόγευμα (λήξη ωραρίου ολοήμερου σχολείου).

Οι ειδικοί παρουσιάζονται καθησυχαστικοί για τη χρήση μάσκας από τα παιδιά λέγοντας μάλιστα πως σε αρκετές περιπτώσεις, τα μικρά παιδιά προσαρμόζονται και είναι πιο πειθαρχημένα από τους μεγάλους.

Οι τελικές αποφάσεις με όλες τις λεπτομέρειες για το άνοιγμα των σχολείων θα ανακοινωθούν αύριο Τρίτη.

Πηγή: tovima.gr